Gündem

Fatma Girik'ten üzücü haber! Sağlık durumu nasıl?

Yeşilçam’ın emektar oyuncularından 76 yaşındaki Fatma Girik, Ankara’da bulunan özel bir hastaneye yatırıldı. 10 gün önce diş tedavisi için gittiği İstanbul’dan Ankara’ya geçen usta oyuncu burada doktoruna göründü. Yürüme güçlüğü çeken Girik, doktorunun tavsiyesi üzerine hastaneye yattı. 4 hafta süreyle fizik tedavi görecek olan usta oyuncunun başka bir rahatsızlığı olmadığı, sağlık durumunun iyi olduğu öğrenildi.

Girik, sık sık düşmesinden dolayı geçtiğimiz Şubat ayında beyin ameliyatı ve 2016 yılında kalça kemiği ameliyatı olmuştu.

Fatma Girik'ten üzücü haber! Sağlık durumu nasıl?

Fatma Girik Kimdir?

Oyuncu. Türkan Şoray, Filiz Akın ve Hülya Koçyiğit’le birlikte Türk sinemasının 60’lı yıllardan bugüne en önemli aktrislerinden biridir. Sert ve mağrur bakışları, haksızlıkların karşısında oluşu, sözünü esirgemeyen yapısıyla karakteristik rollerin oyuncusu olan Girik, bu özellikleri dolayısıyla Erkek Fatma adıyla anılmıştır. Köy temalı filmlerin de vazgeçilmez oyuncusu olmuş, çevirdiği 180’den fazla filmle birçok ödülün sahibi olmuştur. 1988–1993 yılları arasında Şişli Belediye Başkanı olarak görev yapan Girik, Söz Fato’da isimli reality show programıyla toplumsal sorunlara farklı bir perspektiften bakıp, çözüm yolları aramıştır. Ezo Gelin, Keşanlı Ali Destanı, Büyük Yemin ve Acı aktrisin önemli filmlerindendir.

12 Aralık 1942’de Münevver Girik ve Hayri Girik’in üç çocuğundan biri olarak İstanbul’da dünyaya geldi. Babası dalgıç, annesi ev hanımıydı. Müesser Girikve Günay Girik isimlerinde iki kardeşi de olan Girik’in çocukluğu Sultanahmet’te geçti. Cağaloğlu Ortaokulu’na devam ederken, ailesine yardımcı olmak zorunda kaldığı için eğitimini ikinci sınıfta sonlandırdı. Girik, annesiyle birlikte filmlerde figüranlık yapmaya başlamıştı ve küçük rollerle izleyicinin karşısına çıkıyordu. İlk filmi yönetmenliğini ve senaristliğini Seyfi Havaeri’nin yaptığı Leke’ydi. Leke’yi oyuncu olarak adından bahsettirmeyi başaramadığı birkaç iddiasız yapım daha izledi. Fatma Girik’in performansıyla dikkatlerden kaçmayacağı film, Memduh Ün’ün yönetmenliğindeki 1960 yapımı Ölüm Peşimizde’ydi. Memduh Ün’le tanışıklığı Girik’in hayatındaki dönüm noktalarından biri olacaktı. Zira o dönem Beşiktaşlı futbolcu Varol ile birlikteliğini sonlandırmış ve Ün’le uzun soluklu bir birlikteliğin ilk adımını atmıştı.

Fatma Girik'ten üzücü haber! Sağlık durumu nasıl?

Fatma Girik kendi ağzından sinemaya başlayışını şöyle anlatmaktadır :

12 yaşına gelince, gazete okuyan babamın karşısına geçtim; en kararlı ses tonuyla, “Baba ben artist olmak istiyorum” dedim. Babam biraz daha okumaya devam ettikten sonra gazeteyi katlayıp yanına koydu ve sadece “Ne b.k olursan ol ama adam gibi ol” dedi. Komşumuz Sezai Abi Yeni Sabah Gazetesi’nde işçiydi ama vakit buldukça filmlerde figüranlık yapıyordu. Annemle bana, “Gelin sizi sete götüreyim” dedi, ve anne-kız birlikte setlere gidip figüranlık yapmaya başladık. Bazı komşular “Ana-kız filmlere gidiyor, kızını şıllık mı yapacak” diye tepki gösterdi. 13 yaşındaydım, büyük hayaller kurmuyordum. Levent’te bir villada oturur muyum, evde yardımcılarım olur mu, adıma ödüller konulur mu gibi şeyler aklımın ucundan bile geçmezdi. Tek derdim eve ekmek götürmekti. İlk olarak barda oturan bir kızı oynadım, elime 2.5 lira tutuşturdular. Bir sene sonra, 1957’de 1000 TL karşılığında oyunculuğa başladım. Bu parayı eve getirip anneme verdiğimde mavi bir bluz ve muz istedim. Muz o kadar ulaşılmazdı ki bizim için o zamanlar; ilk kez 14 yaşında yedim.

“İlk figüranlık yaptığım filmin yönetmeni Memduh Ün’dü. O yıllarda Muhterem Nur’la büyük aşk yaşıyordu. Filmin başrol kadın oyuncusu Neriman Köksal, erkek oyuncusu da Talat Artemel’di. Dedem yaşındaki Talat Artemel elçi gönderip annemden beni isteyince annem setlere gitmemi yasakladı. Gönderdiği elçi de Memduh Ün’ün büyük aşk yaşadığı Muhterem Nur’du. Memduh Ün,Antalya’da çektiği ‘Murada Ereceğiz’ adlı filmde beni kesmeye başladı. O sıralar Memduh Ün 38, ben 15 yaşındaydım. Film bitti İstanbul’a geldik; Memduh bana, “Bak sen çok küçüksün, böyle olmaz. Kendi dengin birini bul” dedi ve özür dilercesine birşeyler söyledi, ayrıldık. Meğer Muhterem Nur’la kavga edip ayrılmışlar, o küslük sırasında beni idare etmiş!

Fatma Girik'ten üzücü haber! Sağlık durumu nasıl?

Ömer Lütfi Akad bir gün Memduh Ün’ü bir kenara çekti. Konuşuyorlar. Yıllar sonra Memduh anlattı; “Böyle yeteneksiz kızlarla ne uğraşıyorsun?” demiş. Memduh Ün de, “Hayır Lütfi, onda bir ışık var. O ışık bir gün çıkacak ortaya” diye cevap vermiş. Kemal Film’in sahibi Osman Seden de, benim için “Daha çocuk” diye düşünüyordu. O sırada setlerde makyajcı olarak çalışan Feridun Karakaya (Cilalı İbo) bana makyaj yapıp, Osman Seden’e “Nasıl olmuş?” diye gösterdi. Osman Seden, “Bu kadından bir b.. olmaz” dedi. Memduh, Osman Seden’e de “Şimdi öyle pek kabiliyetli gözükmese de göreceksin bir gün çok açılacak, kendini gösterecek” demiş. O zamanlar beyaz perdede olmak, sevdiğin biri elinden tutmuş gibi bir his verirdi.

İşte biz bu duygularla film çekiyorduk. İnsanlar bizi olduğumuz gibi sevdiler. Çünkü biz beyaz perdede de kendimize yakın özellikte kadınları oynadık. Dürüst, samimi, fedakar, aşka ve gurura inanan. Gurur dolu bir uzun yolculuk oldu bizimkisi. Sinemada para kazanmadık. Sahneye çıktım; sinemada ün, sahnede para kazandım.

1959’da Memduh Ün’le tekrar birlikte olduğumuzda 16 yaşındaydım. O 39. Muhterem Nur’dan ayrılmıştı. Beraber olmaya başladıktan sonra başkalarını sokmadık hayatımıza. Memduh Ün ile 50 yılı aşkın büyük bir aşk, sevgi, tutku, şefkat, saygı, olmazsa olmaz beraberlik yaşıyoruz. Bizim ilişkimizin içine biz her şeyi sığdırdık. Aşkı büyüttük, besledik, vazgeçilmez hale getirdik. Beni incitmedi, kadınlık gururumla hiç oynamadı. Onu anlatırken gözlerim doluyor, tüylerim diken diken oluyor. Daha da büyüyor aşk biçim değiştirdikçe, yok olma ihtimali hiç kalmıyor. O sen, sen o oluyorsun. Onu doktora götürmeyi kimselere bırakamam, ne yiyeceğini benden başka kimse düşünemez, ilaç saatini benim kadar iyi kimse bilemez, neden üzülüp, neye sinirlenip, neye sevineceğini ben kendim gibi bilirim ve hayatı onun için öyle kurgularım.

Civanmert, Duvaksız Gelin, Kısmetin En Güzeli ve Severek Ölenler gibi filmlerde izleyicinin karşısına başrolde çıkan Girik’in popülaritesi giderek artıyordu. Fatma Girik’in ağlatılan ve ezilen kadın rollerinden Erkek Fatma olarak anıldığı döneme geçişi 1962 yılında yine Memduh Ün’ün yönetmenliğini yaptığıBelalı Torun filmiyle oldu. Filmde bir erkeği canlandıran ve bunun için saçlarını kısacık kestiren aktris, gerçek hayatta da dobra dobralığı, sözünün eri oluşu ve haksızlığa tahammül edemeyen yapısıyla Erkek Fatma imajıyla örtüşüyordu.

Girik, filmografisinde oldukça önemli bir yerde duran Keşanlı Ali Destanı isimli yapımdaki oyunculuğuyla Antalya Altın Portakal Film Festivali’nde en iyi kadın oyuncu ödülünü kazandığında tarih 1965’i gösteriyordu. Dönemin başarılı aktrisleri Hülya Koçyiğit, Türkan Şoray ve Filiz Akın arasında kendisine ayrıcalıklı bir yer edinen Girik, sinemalarda filmleri en çok ilgi gören oyunculardan biri olmuştu.

1968 yılına gelindiğinde Girik’in şarkıcılık kariyeri başlamıştı. Sinemadan sahneye geçenler içinde en başarılı olanlardan biriydi. Bu dönemde Öksüz, Vuruldum Bir Kıza, Köroğlu gibi yapımlarla kamera karşısına geçmeye devam eden aktrisin aynı yıl başrolde oynadığı Ezo Gelin isimli filmi büyük başarı kazandı. Behçet Kemal Çağlar’ın romanından beyaz perdeye aktarılan filmin yönetmeni Orhan Elmas’tı. Köylü kızı imajını Ezo Gelin’den sonra Boş Beşik ve birçok filmle daha sürdüren Girik, Anadolu’daki kadınların sorunlarının işlendiği filmlerde güçlü bir oyunculuk sergiledi.

Fatma Girik 70’li yıllarda kozmetik ve ev tekstili firmalarının reklam filmlerinde oynadı.

1987’de Yeşilçam’da yaşanan kriz sonrası bir TRT projesi olan Gönül Dostları’yla TV izleyicisiyle buluşan Girik, bu dizideki başarılı performansıylaKültür Bakanlığı tarafından ödüle layık görüldü. Atılgan, sabırsız ve kendine güvenli, dik kafalı ve inatçı olması Fatma Girik’in oyunculuğuna da gerçek hayattaki projelerine de yansıyordu. Bu özellikleriyle çizdiği sağlam imaj, halkla kurduğu samimi ilişki ve haksızlıkların karşısında olması nedeniyle 1988 yılında politikaya atılan Girik, Şişli Belediye Başkanı oldu. 1993 yılında görev süresi tamamlandıktan sonra, Söz Fato’da isimli reality show programıyla izleyicinin karşısına çıkan Girik, toplumsal sorunları irdeleyen ve çözümler arayan bu programa uzun süre devam etti.

1999’da TV dizilerinin gördüğü yoğun ilgi üzerine bu formattaki projelerde görülmeye başlayan oyuncu, Bize Ne Oldu?, Benim İçin Ağlama ve Hasret gibi yapımlarda rol aldı.

Fatma Girik 2001 yılında İstanbul Uluslararası Film Festivali’nde onur ödülüne layık görüldü.

Girik, 2005’te yönetmenliğini Tunç Başaran ve Memduh Ün’ün birlikte yaptıklarıBüyülü Fener ve yine aynı yıl çekilen Sinema Bir Mucizedir filmlerinde rol aldı.

Fatma Girik, 1959 yılından, öldüğü 16 Ekim 2015 tarihine kadar Sinema Yönetmeni Memduh Ün ile birlikte yaşadı. Bodrum’da evlerinde yaşayan Fatma Girik, 17 kedisi ve 2 köpeği vardır.

Aldığı Ödüller
1965 – 2. Antalya film şenliği, Keşanlı Ali Destanı, en iyi kadın oyuncu
1967 – 4. Antalya film şenliği, Sürtüğün Kızı, en iyi kadın oyuncu
1969 – 1. Adana altın koza film şenliği , Büyük Yemin, en iyi kadın oyuncu
1969 – 1. Adana altın koza film şenliği, Ezo Gelin, en iyi kadın oyuncu
1971 – 3. Adana altın koza film şenliği, Acı, en iyi kadın oyuncu
1998 – 35. Antalya film şenliği, Sürtüğün Kızı, yaşam boyu onur ödülü
2001 – İstanbul Uluslararası Film Festivali’nde onur ödülü
2007 – 18. Ankara Uluslararası Film Festivali, Aziz Nesin Emek Ödülü

Plakları :
1965 – Aguş / Aşka Şepke
1975 – Aşk Düğümü / Su Sızmazdı Aramızdan

Filmleri :
1954 – İstiklal Uğrunda,1956 – Yetimler Ahı, 1957 – Memiş İş başında, 1957 – Leke,1958 – Murada Ereceğiz, 1958 – Memiş Gangsterler Arasında, 1958 – Gönülden Ağlayanlar,1959 – Talihsizler,1959 – Sevdalı Gelin, 1959 – Ömrümün Tek Gecesi,1959 – Eceline Susamışlar,1959 – Çakır Emine’m, 1959 – Bağrıyanık, 1960 – Vatan ve Namus, 1960 – Üsküdar İskelesi ,1960 – Telli Kurşun, 1960 – Ölüm Peşimizde,1960 – Kaldırım Çocuğu Kopuk,1960 – Fakir Şarkıcı, 1960 – Civanmert,1960 – Cici Kâtibem, 1960 – Aşk Hırsızı, 1960 – Aliii, 1960 – Çapkın Hırsız ,1961 – Seviştiğimiz Günler, 1961 – İki Damla Gözyaşı, 1961 – Duvaksız Gelin,1961 – Boş Yuva
1961 – Avare Mustafa ,1961 – Mahalleye Gelen Gelin,1962 – Sokak Kızı, 1962 – Küçük Beyefendi ,1962 – Kısmetin En Güzeli ,1962 – Günahsız Aşıklar ,1962 – Fosforlu Oyuna Gelmez ,1962 – Fatoş’un Bebekleri ,1962 – Erkeklik Öldü Mü Atıf Bey? ,1962 – Çöpçatan ,1962 – Belalı Torun ,1962 – Cengiz Han’ın Hazineleri ,1963 – Zoraki Milyoner ,1963 – Zifaf Gecesi ,1963 – Yavaş Gel Güzelim ,1963 – Yaralı Aslan ,1963 – Katır Tırnağı, 1963 – Hop dedik ,1963 – Bulunmaz Uşak ,1963 – Bir Hizmetçi Kızın Hatıra Defteri ,1963 – Bire On Vardı ,1963 – Bazıları Dayak Sever, 1963 – Barut Fıçısı ,1963 – Badem Şekeri ,1963 – Kiralık Koca ,1964 – Tophaneli Osman
1964 – Tatlı Sert ,1964 – Öpüşmek Yasak ,1964 – Öp Annenin Elini ,1964 – Muhteşem Serseri ,1964 – Köye Giden Gelin 1964 – Koçum Benim 1964 – Kırk Küçük Anne 1964 – Kimse Fatma Gibi Öpemez 1964 – Keşanlı Ali Destanı 1964 – Halk Çocuğu 1964 – Galatalı Fatma 1964 – Fatoş’un Fendi Tayfur’u Yend, 1964 – Beş Şeker Kız 1964 – Varan Bir 1964 – Hizmetçi Dediğin Böyle Olur 1964 – Kanun Karşısında 1965 – Yıldız Tepe 1965 – Üç Kardeşe Bir Gelin 1965 – Sevişmek Yasak 1965 – Severek Ölenler (Kartalların Öcü 1965 – Seveceksen Yiğit Sev 1965 – Şenol Birol Gool 1965 – Şeker Hafiye 1965 – Şeker Gibi Kızlar1965 – Kumarbaz1965 – Korkunç İntikam 1965 – Hırsız 1966 – Bir Garip Adam 1966 – Altın Şehir 1966 – Yiğitler Ölmezmiş1966 – Seni Bekleyeceğim 1966 – Ölüm Temizler 1966 – Kucaktan Kucağa 1966 – Kolsuz Kahraman 1966 – Karakolda Ayna Var
1966 – Koca Yusuf 1966 – Hedef Ankara 1966 – Fakir Çocuklar 1966 – Fabrikanın Şoförü 1966 – Ben Bir Sokak Kadınıyım 1966 – Bana Bela Derler 1966 – Avare Kız 1966 – Aşkın Kanunu 1966 – Allahaısmarladık Yavrum
1966 – Namusum İçin 1967 – Zilli Nazife 1967 – Ya Sev Ya Öldür 1967 – Yaprak Dökümü 1967 – Son Gece 1967 – Ömre Bedel Kız 1967 – Kız Kolunda Damga Var 1967 – Kiralık Kadın 1967 – Karakolda Ayna Var 1967 – Hırsız Prenses 1967 – Dolmuş Şoförü 1967 – Ayşecik (Canım Annem) 1967 – Ağa Düşen Kadın 1967 – Sürtüğün Kızı 1968 – Vuruldum Bir Kıza 1968 – Öksüz 1968 – Nilgün 1968 – Köroğlu 1968 – Ezo Gelin 1968 – Çöl Kartalı Şeyh Ahmet 1968 – Ana Hakkı Ödenmez 1969 – Vatan ve Namık Kemal 1969 – Menekşe Gözler 1969 – Erkek Fatma 1969 – Büyük Yemin 1969 – Boş Beşik 1970 – Sevenler Ölmez 1970 – Şoför Nebahat 1970 – Meçhul Kadın 1970 – Ham Meyva 1970 – Duyduk Duymayın Demeyin 1970 – Yarın Son Gündü 1971 – Solan Bir Yaprak Gibi 1971 – Satın Alınan Koca 1971 – Önce Sev Sonra Öldür 1971 – Mualla 1971 – Mahşere Kadar
1971 – Kerem ile Aslı 1971 – İki Ruhlu Kadın 1971 – Acı 1971 – Namus 1971 – Murat ile Nazlı 1973 – Toprak Ana 1973 – Kızgın Toprak 1973 – Kambur 1973 – Gönülden Yaralılar 1973 – Dağdan İnme 1974 – Önce Vatan
1974 – Kuma 1974 – Kara Peçe 1975 – Ağrı Dağı Efsanesi 1977 – Ölmeyen Şarkı 1977 – Meryem ve Oğulları 1977 – Hatasız Kul Olmaz 1977 – İntikam Meleği (Kadın Hamlet)  1978 – Yaşam Kavgası  1978 – Gelincik
1981 – Kanlı Nigar  1982 – Kaçak 1982 – Gülsüm Ana 1984 – Postacı 1984 – Nefret 1985 – Yılanların Öcü 1987 – Japon İşi 1987 – Hacer Ana 1987 – Gönül Dostları (Dizi) 1988 – Kadın Dul Kalınca 1988 – Sevgilerin En Güzeli 1988 – Bu Devrin Kadını 1988 – Tek Başına Bir Kadın 1988 – Dünya Fraggle (Dizi) 1989 – Namusun Bedeli  1990 – Gün Ortasında Karanlık 2000 – Benim İçin Ağlama (Dizi)  2001 – Bize Ne Oldu (Dizi)
2003 – Gurbet Kadını (Dizi)  2005 – Sinema Bir Mucizedir / Büyülü Fener 2006 – Hasret (Dizi) 2007 – Oğlum İçin (Dizi)  2009 – Altın Kızlar (Dizi) 2012 – Babalar ve Evlatlar (Dizi)

Bir Yorum